Ett jättekliv

av superlille

Hur går det med mitt beslut att försöka sluta röka?

Beslutet ligger fast – trots en del hinder på vägen. Den 3 november ska bli den första dagen som rökfri, efter 39 år.

Beslutet att bli rökfri har växt fram under en tid. Jag slutade ju med alkohol för 4½ år sedan och har börjat motionera regelbundet sedan ett år tillbaka. Jag har, i mitt nya liv, börjat bli mer rädd om mig. Min självkänsla har stigit och jag har en ny inställning till livet i stort.

Jag kontaktade Vårdcentralen, VC, redan i början av augusti om att jag ville ha hjälp att sluta röka. Jag skrev till dem via ”Mina vårdkontakter”. Svaret kom sex dagar senare och löd ”Ring oss!”. Redan här hade jag kunnat ge upp om inte viljan varit starkare. Jag skrev för att jag tycker inte så mycket om telefonkontakter. Ändå ville dom att jag skulle ringa…

Nåväl, efter två veckor ringde jag, och efter flera påminnelser till VC fick jag slutligen en kallelse till tobaksavvänjaren på en annan VC, eftersom min VC inte hade någon egen. Idag har jag varit där.

Jag bestämde att sluta på måndag, den 27/10, men det blir måndagen därpå i stället. Nu på måndag börjar jag äta tabletter som ska motverka abstinens och sug. När jag ätit dessa i en vecka är det dags att fimpa och använda nikotinhjälpmedel, som det kallas. Jag ska prova nässprej, som ger en direkt ”kick”, och tuggummin enligt instruktioner. Detta ska en läkare skriva ut på recept.

Sedan ska jag träffa min avvänjare en gång i veckan med första träffen två dagar efter rökstoppet, dvs 5/11.

01e578045144fa79d9445d68f6b80c5f9cbd86acba

Nu gäller det för mig att ändra mina rökvanor och -rutiner. Min ”mysplats” måste bort! Det är hit under köksfläkten jag går för att röka, och löser lite korsord eller suduko under blosset. Jag jobbar ju hemifrån och reser mig flera gånger om dagen och går hit ner för att ta en rökpaus. Jag ska i stället ta en kort promenad, bara runt kvarteret räcker, när röksuget sätter in. Mina morgonvanor ska jag också ändra på. I stället för att ta ett bloss det första jag gör ska jag gå direkt in i duschen osv.

Vi pratade idag också om fördelarna med att sluta. De är ju många. Min lista ska sitta på kylskåpet. Apelsiner och citroner är bra mot röksug. När du druckit apelsinjuice eller citronvatten (mycket citronsmak) är du inte röksugen. Jag ska också prova att dricka mitt kaffe med mjölk i. Jag har nyligen läst i en roman att det ska minska suget.

Jag återkommer när jag fått min medicin och läst på lite om dess verkan och i den broschyr som jag fick med hem från VC. Detta ska jag fixa!

Annonser